Afstemmen op jezelf, hoe doe je dat?

Verbinding

Je adem is het Leven. Soms hoeven we alleen maar mindful te ademen om verbonden te zijn met ons zelf ~ ingspire.nl

 

3 waardevolle oefeningen om het contact met jezelf te verdiepen

Psycholoog en Energetisch therapeute Jasmin Vogeley deelt enkele waardevolle tips over hoe je kunt afstemmen op jezelf. Onderstaande 3 oefeningen helpen je om tijdens drukke periodes dicht bij jezelf te blijven. Je kan hiermee een basis leggen om voor jouw wensen en verlangens op te komen, zonder schuldgevoelens en zonder het gevoel anderen tekort te doen.

“Waar ik je vooral toe wil inspireren is dat je de juiste acties onderneemt om te voorkomen dat je jezelf kwijt raakt. Dat je beseft dat JIJ het waard bent om tijd en moeite in jezelf te investeren.  En geloof me, ook al heb je weinig tijd, 10-15 minuten dagelijkse ‘me-time’ is al meer dan genoeg om een diepere verbinding met jezelf en meer innerlijke rust en ontspanning te ervaren.

Ik heb ervaren dat aandacht voor mijn eigen welbevinden mij zoveel meer energie en levenslust geeft, daar profiteert mijn omgeving ook van. Ik wens je toe dat jij dat ook mag ervaren en dat je de vervulling van je behoeften niet langer blijft uitstellen!” ~ Jasmin Vogeley

Oefening 1. Zucht van verlichting

een rustgevende ademhalingsoefening

Trek je terug op een fijne plek, binnen of buiten. Sluit je ogen en richt je aandacht op je ademhaling. Neem waar dat je lichaam inademend uitzet en uitademend weer samentrekt. Voel hoe je lichaam mee beweegt in jouw ademritme.

Stel je nu voor dat je met elke inademing energie inademt en met elke uitademing spanning en stress loslaat. Dus inademend vul je jezelf op met nieuwe energie en uitademend laat je alles gaan en ontspan je steeds meer. Je kunt het effect van loslaten en ontspannen verdiepen door via je mond  met een zucht uit te ademen. Je zult merken dat je door zuchtend uit te ademen nog dieper gaat ontspannen.

Oefening 2. Stap uit de drukte en ga naar buiten

in je eigen flow komen

Ga afhankelijk van de tijd die je ervoor kunt vrij maken regelmatig even naar buiten. Heb je weinig tijd? Geeft niet. Al een ommetje van 10 minuten nadat de kinderen op bed liggen doet wonderen. Of ga even tijdens de lunchpauze op je werk in je eentje naar buiten om op te laden. Luister als je dat fijn vindt tijdens het lopen naar rustgevende muziek. Dat biedt je extra ontspanning en leidt je af van onrustige gedachten.

Oefening 3. Cognitieve Defusie

laat je negatieve gedachtestromen los

Ga comfortabel zitten of liggen en ontspan je lichaam. Sluit je ogen. Adem een aantal keren rustig in en uit. Stel je nu voor dat je op een grasveld ligt en omhoog kijkt naar de hemel. Het is lekker warm. De zon schijnt en regelmatig drijven er witte wolken langs. Je kijkt naar de wolken en geniet van het schouwspel.

Word je nu bewust van de gedachten die door je heen gaan. Elke keer dat er een gedachte in je opkomt, schrijf je die in gedachten op een wolk. Denk je meer in beeldtaal? Plaats dan het beeld dat bij je gedachte hoort op de wolk. Jij blijft lekker liggen in het gras en ziet hoe de wolken met je gedachten erop verder drijven. Probeer niet te sturen waar de wolken heen gaan. Als er een nieuwe gedachte in je opkomt, zet je die op een andere wolk. Ook die laat je weer verder drijven. Als je merkt dat je afdwaalt, is dat niet erg. Neem dat waar en verplaats vervolgens je aandacht weer naar de hemel.

Doe deze oefening enkele minuten. Keer dan met je aandacht terug naar je lichaam, voel even na en open dan rustig je ogen.

 

  • Jasmin Vogeley
  • Psycholoog & Energetisch therapeut
cog

Welkom op Ingspire


NIEUW - Zingeving in tijden van het Coronavirus Binnenkort! - Zingeving cursussen

Geïnspireerd blijven?

Ik wil zinvolle inspiratie over: *

Volg je ons ook al?

Menu
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.