Angst en Adem

Laat komen wat komt
Laat gaan wat gaat
Zie wat overblijft ~ ingspire

Je angst overwinnen met deze grondingsmeditatie

Er kunnen momenten of situaties zijn dat we ons verward, ontworteld en ontaard voelen. Wat kan je doen als je overspoelt wordt door angst? Een praktijkvoorbeeld van een Grondingsmeditatie om je Angst te overwinnen.

Als de Angst overheerst, dan breng ik mijn aandacht naar mijn adem en zeg tegen mijzelf , Je adem is jouw anker, je kan op elk moment van de dag naar je adem gaan om terug te komen in het Hier en Nu’. Vervolgens probeer ik met mijn aandacht bij de buikademhaling te blijven en te observeren dat mijn buik uitzet en weer teruggaat. Ik blijf dit herhalen en merk bij mezelf dat dit vaak goed voelt om zo los te komen van de angst. Het helpt me niet te verdwalen in de pijn, de belemmerende gedachten en de daarmee gepaard gaande angst. Het helpt me om terug te gaan naar de essentie. Het is tevens een hele toegankelijke manier om bewustwording te trainen en wordt ook in Mindfulness meditaties toegepast.

De adem nodigt ons uit om te aarden

In plaats van de weerstand te voeden of er aan vast te klampen heb ik gemerkt dat het beste lijkt te werken als we samenwerken met onze ademhaling in moeilijke tijden. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat de adem ons uitnodigt om te aarden. Vertrouwen hebben in het natuurlijke ritme. Niet altijd gemakkelijk om bij angst en pijn erdoorheen te ademen. Ons lichaam krijgt in onrustige tijden nauwelijks de kans om terug in balans te komen. Als de angst weer toeneemt en je voelt een golf van paniek toenemen, breng dan je aandacht als deze afdwaalt weer zacht terug naar je adem, de bron. Training, herhaling en vriendelijk blijven tegen jezelf zijn sleutelwoorden bij deze grondingsmeditatie. Uiteindelijk is het ook uitproberen welke handvatten bij jou passen als je angstig wordt en paniek voelt.

Als je vastzit kunnen zelfs de kleinste onderbrekingen, waarbij je toelaat voor jezelf te zorgen, een groot effect hebben en je verder brengen. ~inge

Er zijn verschillende soorten angst. Je kan deze grondingsmeditatie dan ook uitbreiden met een affirmatie die bij jouw type angst past. Een affirmatie die jou kracht en moed geeft met een kalmeert effect.

Juist in de simpele aspecten van het leven liggen verborgen krachten die we te snel missen of aan ons voorbij laten gaan.

Inge – initiatiefneemster Ingspire.nl

Inspiratie boost Angst

Welkom op Ingspire


NIEUW - Zingeving in tijden van het Coronavirus

Geïnspireerd blijven?

Ik wil zinvolle inspiratie over: *

Volg je ons ook al?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.