Zelfwaardering

Minder streng voor jezelf zijn is een weg naar meer ontspanning en zelfcompassie.
~ ingspire

 

Van alle oordelen die wij in het leven maken, is niets zo belangrijk als degene die wij over onszelf maken. Een wankelend zelfvertrouwen kan het leven op allerlei manieren moeilijk maken. Het kan je angstig en ongelukkig maken. Je ervaart twijfel en wordt zelfs gekweld door kritische en belemmerende gedachten. Het kan in de weg zitten je op je gemak te voelen bij andere mensen. En je weerhouden het leven te leiden dat je graag wilt. Het maakt het lastig jezelf te waarderen op dezelfde manier zoals je dat doet bij een ander waar je om geeft. Wat is nu precies Eigenwaarde? Hoe vergroot jij je zelfwaardering? Psycholoog en Vitaalcoach Sanja van Oase Vitaal Praktijk deelt waardevolle inzichten die verder kunnen helpen. Zelfs als jij een positieve eigenwaarde hebt kan je profiteren van de oefeningen die verderop in dit artikel staan.

 

Wat is precies eigenwaarde?

 

Vitaliteitscoach Sanja vertelt hierover: Een belangrijk element van jouw innerlijk kompas is zelfwaardering, je eigenwaarde. Met eigenwaarde/ zelfwaardering bedoelen we het gevoel van trots te kunnen zijn op jezelf. Het gevoel je leven, je werk en je relaties op een tevreden en zelfverzekerde manier aan te kunnen. Het gaat hierbij niet om de zelfwaardering ten opzichte van anderen, maar de zelfwaardering ten opzichte van je eigen innerlijke leegte. Kort gezegd, zelfwaardering is alles aan jouw en je leven, nu en in het verleden, dat Ok is. Alles waar je met waardering naar kunt kijken. Dit is dus iets waarvan meer altijd beter is. Je hoeft geen tekort aan zelfwaardering te hebben om te kunnen profiteren van meer. Meer is in deze altijd beter.

 

Kenmerken van iemand met veel eigenwaarde en zelfwaardering

Kenmerken van iemand met veel zelfwaardering

Wat is het verschil tussen eigenwaarde en zelfvertrouwen?

 

Is eigenwaarde hetzelfde als zelfvertrouwen? Er is een verschil tussen eigenwaarde en zelfvertrouwen. Eigenwaarde gaat breder dan het zelfvertrouwen (het gevoel opgewassen te zijn tegen de eisen die gesteld worden/ het vertrouwen in eigen kunnen). Zelfwaardering gaat ook over alles waar je trots op bent en van geniet. In het hier en nu maar ook in het verleden. Iemand met veel zelfwaardering heeft vaak de kenmerken die je in de afbeelding ziet. Zelfwaardering gaat dus over het totaalpakket van alles wat oké is aan jou. 

Hoe vergroot ik zelfwaardering?

Jouw eigenwaarde verstevigen draagt bij aan jouw innerlijk kompas en helpt je fit, vitaal en gelukkig te worden en te blijven. Hoe kan jij je eigenwaarde herstellen of vergroten? Maak een begin in het vergroten van jouw eigenwaarde door inzicht te krijgen in waar je nu staat op bepaalde aspecten van geluk. Je kunt inzetten op verbeteren en behouden van wat al goed gaat. Deze benadering sluit aan bij het gedachtegoed van de positieve psychologie. Je kunt ook inzetten op het verbeteren van wat minder gaat. Als dat voor jou werkt, is dat ook een prima strategie.

Een vaardigheid die erg helpend is om je eigenwaarde te verhogen is het in staat zijn razendsnel waar te nemen in het hier en nu wat er in jouw hoofd en lijf gebeurt. Oordelen vertroebelt je zicht en vertraagt je vermogen om veerkrachtig te reageren. Jezelf trainen in oordeelloos waarnemen brengt je dichter in contact met je eigen behoeften. ~ Sanja

 

Eigenwaarde terugvinden, eigenwaarde vergroten en eigenwaarde herstellen met meer zelfvertrouwen en minder oordelen - ingspireDe vaardigheid van zonder oordeel waar te nemen is een vaardigheid die dus erg helpend kan zijn om je eigenwaarde te verhogen. Hieronder vind je twee voorbereidende oefeningen voor meer zelfwaardering.

 

Oefening 1 – Oordeelloos waarnemen

 

Voorbereidende oefeningen voor meer zelfwaardering: Neem een rozijn, pijnboompit, chipje, walnoot of iets anders eetbaars dat klein genoeg is om in één keer in je mond te kunnen stoppen. En stel jezelf de volgende vragen;

 

  • Welke kleur heeft het?
  • Is het hard of zacht?
  • Is het plakkerig/ glad?
  • Hoe ruikt het?

 

Stop het vervolgens in je mond. En stel jezelf de volgende vragen;

 

  • Hoe voelt het?
  • Hoe is de structuur?
  • Welke smaak heeft het (bitter/ zoet/ zuur/ zout/ mix)?
  • Wat gebeurt er als je erop zuigt?
  • Wat gebeurt er als je erop kauwt?
  • Verandert de smaak als je het langer in je mond hebt?

 

Zeg tegen jezelf “Goed gedaan” en geef jezelf een fysiek schouderklopje.

 

Verdieping – Alleen beschrijven wat je ziet, hoort, voelt of proeft zonder daar een oordeel aan te koppelen blijkt voor veel mensen knap lastig. Vanuit de evolutie bekeken heeft oordelen een functie in het overleven: in de oertijd moest je (snel) kunnen beoordelen of bepaald voedsel geschikt was om te eten of niet. Of dat een ander mens uit was om samen te werken om voedsel te vergaren of dat hij er juist op uit was om jouw voedselvoorraad te bemachtigen. In de loop van de eeuwen is de mens echter doorgeslagen in het voortdurend beoordelen (goed/ slecht; ok/ niet ok, etc). Gevolg van het voortdurend oordelen is dat men het contact met zijn eigen lichaam en behoeften en met de behoeften van de ander kwijt raakt. Dit komt onder andere doordat een oordeel vaak wordt opgevat als kritiek, hetgeen weerstand en verdediging oproept. Het communiceren, verwordt zogezegd tot een machtsstrijd. De oorspronkelijke behoefte van beide partijen verdwijnt zo uit de aandacht.

 

Oefening 2 – Oordeelloos waarnemen

 

‘Oordeelloos waarnemen’ leer je het makkelijkst in neutrale situaties. Ben
je eenmaal getraind in het oordeelloos waarnemen in neutrale situaties dan heb
je de basis gelegd om ook in spannende en/of conflictueuze situaties hiermee je
voordeel te doen met. Hier volgt een simpele oefening met een krachtig effect
als je deze elke dag toepast.

 

  • Beschrijf wat je ziet, hoort, voelt en ruikt in de ruimte waar je nu bent.
  • Beschrijf concreet zonder een oordeel te vellen. Bijvoorbeeld: ik zit op een stoel, boven mij is een raam, voor het raam staat een groene bloempot (en niet: ik zit op een mooie stoel, boven mij is een ranzig raam, voor het raam staat een prachtige bloempot).
  • Herhaal deze oefening de komende week elke dag 2 maal.

 

 

Meer hulp bij mijn eigenwaarde terugvinden

De meest voorkomende factoren die jouw eigenwaarde beïnvloeden
zijn je opvoeding/ jeugd, je genen, je levenservaringen en je situatie en hoe jij je tot dat alles verhoudt. 

  • Om je zelfwaardering te laten toenemen, kan ik je vier eenvoudige tools leren die ALTIJD toepasbaar zijn. Hoe druk je het ook hebt of hoe moe je ook bent. Zodat jouw innerlijke kompas een boost krijgt en je kunt en durft te schitteren in je leven.
    Sanja
    Vitaliteitscoach en Psycholoog
cog
Inspirerende quotes van ingspire om jouw eigenwaarde te verstevigen

Bron: ingspire.nl met dank aan Oase Vitaal Praktijk

Welkom op Ingspire


NIEUW - Zingeving in tijden van het Coronavirus

Geïnspireerd blijven?

Ik wil zinvolle inspiratie over: *

Volg je ons ook al?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.