Iedere grens die je durft te blijven stellen brengt je dichterbij jezelf – Ingspire

Hoe geef ik mijn grenzen aan? Tips en voorbeelden om je grenzen aan te geven bij onbegrip vermoeidheid en afspraken maken

Hoe geef ik mijn grenzen aan?

Tips en voorbeelden om je grenzen aan te geven

Weet jij wat jouw grenzen zijn? En hoe ontdek je waar jou grenzen liggen? Omdat je geen zin hebt in discussie, de ander wellicht niet voor het hoofd wilt stoten of omdat je zo moe bent en weinig energie hebt, laat je dingen wellicht op zijn beloop. Voordat je het weet ga je voorbij aan jezelf en aan jouw behoeften. Durf je grenzen elke keer weer te blijven stellen. Lees verder en oefen met onderstaande voorbeelden om je grenzen aan te geven!

Herken je grenzen en oefen in Bewustzijn & duidelijkheid

ingspire quote - Iedere grens die je durft te blijven stellen brengt jou dichter bij jezelf

Met bewustwording kan je een reactie omzetten in keuzepunten. Oefen in bewustzijn. Merk de kleine veranderingen in je lichaam op. Het herkennen van een grens kan bijvoorbeeld zitten in de kleine veranderingen in je lijf als gevolg van het verzoek van de ander (kort je adem inhouden, druk, spanning, zweten). Het kan ook zo maar zijn dat je in het moment zelf nog niet goed weet of dat je iets wilt of (aan)kan. Merk op en wees duidelijk. Geef aan wat je wilt en wat je nodig hebt. Een duidelijke grens aangeven met respect voor de ander is belangrijk. Wij houden immers allemaal van duidelijkheid. In praktijk niet altijd even makkelijk! Creëer ruimte voor wat jij belangrijk vind. Dit kan je doen door bijvoorbeeld aan te geven dat je op een later moment ergens op terugkomt. Dit geeft jou de gelegenheid te voelen of dat dit iets is wat je wil of waar je wel of geen energie voor hebt / van krijgt. 

Voorbeelden van grenzen aangeven

Hoe geef duidelijk jouw grenzen aan? Je grenzen aangeven is oefenen, oefenen en nog eens oefenen. We hebben uit eigen ervaring een paar voorbeeldzinnetjes hieronder opgesomd die jou kunnen helpen in het stellen van grenzen.

Je grens aangeven bij afspraken maken en vermoeidheid

Vaak merken we achteraf pas dat we over onze grenzen zijn gegaan. Het kan zijn dat je steeds vaker tegen afspraken gaat opzien omdat je (on)bewust weet dat het mogelijk teveel van je gaat vergen. Vooral als je laag in je energie zit, je een beperkte belastbaarheid hebt of als je om moet gaan met bijvoorbeeld een (chronische) ziekte, dan is grenzen aangeven ontzettend belangrijk om jezelf te beschermen. Leer deze zinnetjes uit je hoofd!

  • Ik plan de afspraak in onder voorbehoud hoe ik me dan voel
  • Ik ga hier nog even over nadenken. Ik kom daar dan later op terug, is dat ok?
  • Ik ben erg moe, ik spreek liever af als ik iets beter in mijn energie zit, is ook gezelliger

Omgaan met onbegrip en je grenzen herhalen als iemand over je grenzen blijft gaan

Het kan behoorlijke frustrerend zijn als je duidelijk je grenzen aangeeft en er wordt niet naar je geluisterd. Of je merkt dat er onbegrip is als je een grens trekt. Gouden tip: hoe je ook gaat reageren, begin altijd met ‘Nee’ én houdt het kort. Hoe meer je jouw grens gaat toelichten hoe meer openingen er ontstaan voor discussie. Voor dat je het weet ben je je aan het verantwoorden waar je helemaal geen zin en/of energie voor hebt.

  • Nee helaas was het maar zo (makkelijk)
  • Nee, dankjewel dat je het vraagt maar het gaat me nu niet lukken
  • Hou er eens over op, ik wil nog een leuke dag hebben

Blijf je grenzen bewaken en leer er van. Uiteindelijk kom je meer in balans en sta je sterker in je schoenen. Uiteraard kan het soms ook nodig zijn om een grens te verleggen. Je grenzen verleggen gaat zelden zonder slag of stoot maar kan veel moois met zich meebrengen.

3 Boekentips over grenzen

  1. Grenzen stellen met compassie leer in acht weken je ik-grens kennen
  2. Grenzen Stellen Grenzen Houden Leren nee zeggen op wenselijke momenten
  3. Zonder grenzen oosterse en westerse benaderingen van persoonlijke groei

bron ingspire.nl

Welkom bij Ingspire

★ Hét zingevingsplatform!
★ De mooiste Krachtspreuken van Ingspire
★ Met steun & onvoorwaardelijk Acceptatie
★ Met mini Handleidingen voor je Herstelplan
★ Met Gidsen voor spirituele verdieping
Cadeaus & Leestips voor je Herstelplan

Start je zoektocht naar meer Zingeving

Ontvang de Nieuwsbrief

Ik wil zinvolle inspiratie over: *

Nieuw: souldive gidsen!

  • Leren accepteren hoe doe je dat? Alles over acceptatie in dit prachtige eboekje Sleutels tot Acceptatie
  • voorbeelden bouwstenen zingeving voor jouw persoonlijke zingeving met zingevingsvragen die je verder helpen voor een zinvoller leven

Leer hoe je accepteert en transformeert naar een nieuwe manier van Zijn. Soul Diving is een reis naar je diepste zelf. Een duik in het verkennen van je binnenwereld om een nieuwe verbinding met jezelf tot stand laten komen. Maak een soudive en duik pareltjes van wijsheid op.
❤ Gids bouwstenen Zingeving
❤ Gids sleutels tot acceptatie
❤ Gids gebrek aan zingeving
❤ Gids het pad van acceptatie

Spreuken over het leven

❤ Quotes voor leren Loslaten
❤ Quotes voor leren Accepteren
❤ Quotes voor meer Balans
❤ Quotes voor Rust in het hoofd
❤ Quotes voor vinden van Zingeving

Handige alfabetische spreukenlijst - deel jouw favoriete Ingspire quote!

Leeshoek

Meest gelezen artikelen:
» Stilstaan om vooruit te komen
» Loslaten voor een nieuw stukje Zijn
» Hoe anders naar dingen kijken?

Wat niet mag ontbreken in jouw boekenkast!
» Leesinspiratie zware tijden
» Leesinspiratie mindfulness & yoga
» Leesinspiratie spirituele groei

Menu
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.