Omgaan met Vermoeidheid

Herken je dat, je zó moe voelen en toch niet kunnen slapen. ~ inge ingspire

Vermoeidheid de baas?

Wat kun je doen om je vermoeidheid de baas te worden? Het is zaak om eerst erachter te komen om wat voor vermoeidheid het gaat. Wat begint met fysieke vermoeidheid, kan ervoor zorgen dat je mentaal vermoeid raakt.

Andersom werkt dat ook zo: angst en depressieve gevoelens (mentale klachten) kunnen zowel lichamelijke als mentale vermoeidheid veroorzaken.

Tip: houdt een “vermoeidheidsdagboekje” bij waarin je dagelijks aangeeft welke activiteiten je onderneemt en hoe vermoeid je je voelt op een schaal van één tot tien. ‘Dat kan gedurende de dag wisselen. Dit stukje bewustwording, of zelfevaluatie, geeft al snel inzicht in het soort vermoeidheid.’

Wanneer je ontdekt hebt wat jouw vermoeidheid veroorzaakt, dan wil je natuurlijk niets liever dan dat veranderen. Is het een fysieke aangelegenheid, dan is ontspanning zoeken heel belangrijk. Je kunt vroeg naar bed gaan, ontspanningsoefeningen doen (bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen of yoga) of oplaadmomenten inlassen. Mentale vermoeidheid pak je het beste aan door een verandering in je denkpatroon te realiseren. Als je de gedachten en gevoelens die jouw mentale vermoeidheid veroorzaken los kunt laten (bijvoorbeeld gedachten en gevoelens rondom het aangeven van je grenzen), dan valt de druk die je jezelf oplegt weg en ontstaat er ruimte. Dat zorgt ervoor dat je mentaal minder vermoeid bent en je je fysiek ook beter voelt.

Oppeppers

Als je moe bent, dan is de verleiding groot om op de bank te blijven liggen. Hoe verleidelijk ook, het is belangrijk om desondanks leuke dingen te blijven doen.

Energie-opladers” zijn leuke activiteiten waar je geen stress van krijgt en waar geen prestatie aan verbonden is.

Deze activiteiten kosten je geen energie, maar leveren het juist op. Maak een lijstje met activiteiten die jou een oppepper geven. Het is niet de bedoeling dat je ze dagelijks gaat doen. Het is juist de exclusiviteit qua frequentie, en omdat het jouw speciale uitje is, die zorgt voor het “KNALEFFECT”.’


Bron: Crohniek 2014 – CCUVN

Welkom op Ingspire


NIEUW - Zingeving in tijden van het Coronavirus Binnenkort! - Zingeving cursussen

Geïnspireerd blijven?

Ik wil zinvolle inspiratie over: *

Volg je ons ook al?

1 reactie. Reactie plaatsen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.