Chronische vermoeidheid verminderen met yoga

Onbalans herstellen

Chronische of extreme vermoeidheid komt steeds vaker voor. Niet zo gek als je beseft in wat voor drukke wereld we leven! Dagelijks vliegen de prikkels je om de oren. Er vragen eindeloos veel dingen onze aandacht en voor je het weet is je energie op. Ook als je last hebt van chronische vermoeidheid door bijvoorbeeld ziekte of een burn-out dan is het logisch dat je sneller door je energiereserves heen bent.  Zelfs de dagelijkse handelingen kunnen veel energie van je vragen.

Als we ons energiebeheer niet goed genoeg bewaken dan ontstaan er steeds meer dagen waarbij we vermoeid wakker worden. Het is goed om te beseffen dat je chronische of extreme vermoeidheid kunt verminderen door aan jezelf te werken. Dit is een proces wat lang duurt, maar kleine stappen maken samen grote stappen. En dat is precies wat een fijne gedachte is als je je vermoeid voelt. Bewaak het beetje energie wat je hebt goed. Zorg dat je jouw spaarzame energie laat stromen naar dingen die jou dienen. Het is ook belangrijk om na te gaan waarom je last hebt van vermoeidheid. Door het achterhalen van de oorzaak kun je gericht gaan werken om de onbalans te herstellen. Een dagboekje bijhouden kan je op een redelijk korte termijn al inzicht geven waarom en wanneer je het meest last hebt van vermoeidheid. Schrijf hierin al je gedachten, gevoelens en emoties op.

Yoga als energieoplader

Yoga is een leuke energieoplader waar je geen stress van krijgt en waar geen prestatie aan verbonden is. Het fijne van yoga is dat je in het hier en nu bezig bent. Je laat even los wat er in het verleden zich heeft afgespeeld of wat nog gaat komen in de toekomst. Hierdoor schiet je automatisch al uit je stress systeem. Je kunt jouw yoga oefeningen tegen vermoeidheid uitvoeren met de juiste hulpmiddelen en aanpassingen waardoor het je lukt vol te houden. Zo heb je veel yoga producten die het oefenen comfortabel kunnen maken, denk maar aan een yoga riem, yoga blok of een bolster.

Welke vormen van yoga helpen bij chronische vermoeidheid? 

yoga oefeningen bij chronische vermoeidheidMilde vormen van yoga waarbij je met minimale beweging je hele stelsel aanzet zijn:

  • Yin Yoga
  • Restorative Yoga
  • Yoga Nidra

Tijdens een milde yoga beoefening kan het zijn dat er veel meer helderheid in je hoofd ontstaat en je kalmte ervaart. Wie weet kom je er zelfs wel aan toe om echt naar binnen te keren en te voelen wat je nodig hebt.

Welke yoga houdingen helpen bij chronische vermoeidheid?

Een yoga houding zoals de savasana kan een hele geschikte houding zijn om uit te voeren. Het is een yoga oefening waarbij de geest wordt gekalmeerd en spanningen uit je lichaam kunnen weglopen.

  1. Je ligt plat op je rug, je handen naast je bovenbenen met de palmen naar boven gekeerd. Je benen mogen gerust een heel stuk uit elkaar liggen, waarbij je voeten naar buiten vallen.
  2. Sluit je ogen en verleg de focus naar binnen. Probeer ieder lichaamsdeel te scannen en laat spanning waar je het voelt los.
  3. Als je de hele bodyscan hebt gemaakt, breng je de focus naar het puntje van je neus en begin je met drie tellen in te ademen door je neus en vijf tellen uit door je neus. Houd dit zeker vijftien minuten vol om ontspanning te voelen!

Ook de uttanasana kan een hele geschikte yoga houding zijn als je voor meer kalmte en een beter humeur wilt gaan.

  1. Zet beide voeten op schouderbreedte en zet ze stevig neer op de grond. Buig naar voren tijdens een uitademing en laat je armen en handen hangen.
  2. Als je de grond raakt met je vingers, laat je ze daar rusten en je kunt ook altijd je beide ellenbogen vastpakken. Houd deze pose een paar minuten aan om een groots effect te voelen.
  3. Kom uit de houding als het niet meer fijn voelt en doe dat altijd met uiterste voorzorg! Door deze houding kalmeert je hartslag en verdwijnen neerslachtige gevoelens.

Dagelijks deze oefeningen toepassen kan raadzaam zijn. Waar je de eerste dagen waarschijnlijk veel onrust ervaart, zal het met de dag rustiger worden in je hoofd en lichaam. Een begeleide meditatie of een muziekje kunnen je ook helpen, pas dit gerust toe als dit werkt. Steek een kaarsje aan, brand Palo Santo en maak het jezelf makkelijk met een dikke yoga mat, deken en oogkussentje. Wanneer je je comfortabel en veilig voelt is het zoveel makkelijker om tot ontspanning te komen.

Met dank aan superyoga.nl


Welkom bij Ingspire
hét Zingevingsplatform

★ De mooiste Krachtspreuken van Ingspire
★ Mini Handleidingen voor je Herstelplan
Gidsen voor spirituele verdieping
★ Kracht Cadeaus & Leestips
★ Onvoorwaardelijk Acceptatie van schrijfster Inge

Start je zoektocht naar meer Zingeving

Ontvang de Nieuwsbrief

Ik wil zinvolle inspiratie over: *

Nieuw: souldive gidsen!

  • Leren accepteren hoe doe je dat? Alles over acceptatie in dit prachtige eboekje Sleutels tot Acceptatie
  • voorbeelden bouwstenen zingeving voor jouw persoonlijke zingeving met zingevingsvragen die je verder helpen voor een zinvoller leven

Leer hoe je accepteert en transformeert naar een nieuwe manier van Zijn. Soul Diving is een reis naar je diepste zelf. Een duik in het verkennen van je binnenwereld om een nieuwe verbinding met jezelf tot stand laten komen. Maak een soudive en duik pareltjes van wijsheid op.
❤ Gids bouwstenen Zingeving
❤ Gids sleutels tot acceptatie
❤ Gids gebrek aan zingeving
❤ Gids het pad van acceptatie

Spreuken over het leven

❤ Quotes voor leren Loslaten
❤ Quotes voor leren Accepteren
❤ Quotes voor meer Balans
❤ Quotes voor Rust in het hoofd
❤ Quotes voor vinden van Zingeving

Handige alfabetische spreukenlijst - deel jouw favoriete Ingspire quote!

Leeshoek

Meest gelezen artikelen:
» Stilstaan om vooruit te komen
» Loslaten voor een nieuw stukje Zijn
» Hoe anders naar dingen kijken?

Wat niet mag ontbreken in jouw boekenkast!
» Leesinspiratie zware tijden
» Leesinspiratie mindfulness & yoga
» Leesinspiratie spirituele groei

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.