Accepteren of pijn Vermijden

In harmonie leven met jezelf gaat over kunnen zijn wie je was en zijn wie je bent zonder verwachtingen. ~ inge ingspire.nl

Het tweede deel in een mooie reeks inzichten over het thema Acceptatie. In dit deel gaan we dieper in op een paar aspecten van Acceptatie die je verder kunnen helpen bij het acceptatie proces en proberen we met behulp van praktische voorbeelden het begrip acceptatie duidelijk te maken.

Acceptatie vermindert lijden – deel 2

Je kan pijn zelf niet vermijden maar je kunt de versterking hiervan (lijden) vermijden door acceptatie te leren. Acceptatie is een geestestoestand waarin je het huidige moment ziet zoals het is. Deze bewustwording stelt je in staat pijn, boosheid of verdriet te ervaren zonder dat deze erger worden.

Acceptatie is alles behalve passief. Het is niet wat je tegen houdt maar juist wat je vooruit brengt omdat het je in een bewustzijn brengt waarin je helder beslissingen kunt maken.

Statement:

“Acceptatie is het bewust erkennen van de nieuwe (ongewenste situatie) en daardoor inzichtelijk te kunnen handelen om verandering tot stand te brengen die nodig is”

Dit leggen we hieronder verder uit aan de hand van een paar voorbeelden.

Acceptatie is erkennen van de realiteit en niet hetzelfde als “leuk vinden” of “goedkeuren”

Om iets te accepteren hoef je niet eerst iets leuk te vinden of goed te keuren. Nee, het accepteren van een bepaald ongewenst gedrag of gebeurtenis betekent het erkennen van de realiteit. Het betekent helder beseffen dat dit gedrag of gebeurtenis inderdaad plaats vind en kunnen inzien wat voor problemen dit voor jou veroorzaakt. Zodra je hier volledig bewust van bent, kun je beter nadenken over wat je hier (mogelijk) aan zou kunnen doen.

Acceptatie gaat ook over het erkennen dat iemand een andere mening heeft in plaats van dat je boos wordt dat deze persoon niet denkt zoals jij het wil. Dit geeft dan weer ruimte in je hoofd om helder te kunnen denken hoe je hier mee om kunt gaan. Acceptatie is dus niet passief worden ten opzichte van de situatie.

Acceptatie is een actie en niet hetzelfde is “opgeven”

Acceptatie is een actie om je bewustwording naar het Hier en Nu te brengen en bevestigen wat nu de waarheid is. Op het moment dat je actief het idee kunt loslaten hoe je zou willen dat dingen zouden moeten zijn, ben je bezig met het beoefenen van acceptatie. Acceptatie is de actie die je van “ik vind dit niet leuk” naar “wat is het beste wat ik nu kan doen?” kan tillen.

Acceptatie van Pijn


Als een groot verlies een groot gat in ons hart slaat, hebben we nog steeds acceptatie nodig. Het kost alleen tijd…

Het idee dat acceptatie het lijden verminderd is moeilijk voor te stellen, vooral als het gaat om acceptatie van de meest pijnlijke of levens ingrijpende gebeurtenissen. Je hebt geen andere keus dan door het rouwproces heen te gaan wanneer het noodlot toeslaat. Maar we maken het erger wanneer we ertegen vechten door onszelf te laten overmannen door spijt (had ik maar…) en /of angst (ik ga nooit meer van iemand houden…). Deze spijt en angst gevoelens zijn normale reacties bij rouw, maar hoe meer tijd je toestaat hiermee bezig te zijn, hoe erger en hoe langer de pijn duurt en overgaat in lijden.

De acceptatie van de pijn, de waarheid kunnen zien van jouw lijden, betekent ook dat je een belangrijk aspect van pijn ziet: dat pijn tijdelijk is. Wanneer je meegesleurd wordt door jouw verdriet, voelt het alsof deze pijn nooit weggaat. Maar dat is niet hoe verdriet werkt, dit is hoe niets werkt. Alles verandert, zelfs de pijn van het verlies van dierbaren; het komt op, piekt en daalt. Het komt op, piekt en daalt. Het komt op, piekt en de scherpte vervaagd langzaam met de tijd. Het kan lang duren, maar het kan verdwijnen. De acceptatie van het verlies en de pijn die hiermee samen gaat, stelt je in staat een begin te maken met het heel proces.

Oefening acceptatie: Meditatief gedicht voor compassie bij Pijn

Regelmatig meditatie beoefenen kan je helpen om capaciteiten op te bouwen die je in staat stellen beter met de pijn om te gaan, meer geduld te hebben, de pijn te begrijpen en compassie te kweken in plaats van het gevecht aan te gaan en de pijn daarmee te versterken.

Het volgende meditatieve gedicht kan je helpen bij mediteren als jouw hoofd en hart vol zit met verdriet en pijnlijke gedachtes. Herhaal de zinnen van het gedicht in stilte voor jezelf terwijl je in meditatie zit. Stem de stroom van woorden af op de stroom van de lucht van jouw adem. Ze bieden je een zwaarder anker voor jouw bewustwording en houden jouw aandacht in het relatieve rustige van het hier en nu, in plaats van dat jouw geest afdwaalt richting spijt en angst.

Het gedicht is van Thich Nhat Hanh, een van de grondleggers van Mindfulness:

Ik weet dat ik in-adem
Ik weet dat ik uit-adem

Inzicht Mindfulness: Als je de moed vind om dwars door de pijn te gaan...| Citaat van Ingspire

Wanneer ik in-adem, dan wordt mijn lichaam kalm
Wanneer ik uit-adem, dan lach ik

Ik ben in het Hier en Nu
Ik weet dat dit een kostbaar moment is 


bron: ingspire.nl

Welkom op Ingspire


NIEUW - Zingeving in tijden van het Coronavirus

Geïnspireerd blijven?

Ik wil zinvolle inspiratie over: *

Volg je ons ook al?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.