Het nieuwe advies voor gezonde voeding van de Gezondheidsraad

Gezonde voeding

Nieuwe richtlijnen voor gezond etenMéér thee en plantaardig eten en minder dierlijke producten op het menu. Deze en nog vele andere adviezen bracht de Gezondheidsraad (adviesorgaan
voor de overheid op het gebied van volksgezondheid) 4 november uit in de nieuwe richtlijn voor gezonde voeding.

De richtlijnen zijn gebaseerd op wetenschappelijk kwalitatieve onderzoeken waar ook wordt gekeken naar het verband tussen bepaalde voedingsmiddelen en ziektes.

Overzicht richtlijnen voor gezonde voeding

  • Algemeen
    Eet meer plantaardige producten en minder dierlijke producten
  • Alcohol
    Drink zo min mogelijk alcohol, slechts één glas per dag.
  • Frisdrank en fruitsappen
    Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken, vervang dit door koffie, thee of water.
  • Groente en fruit
    Eet dagelijks ten minste 200 gram groente en ten minste 200 gram fruit.
  • Koffie en thee
    Vervang ongefilterde door gefilterde koffie. Koffie van koffiepads, oploskoffie en automatenkoffie op basis van vloeibaar koffieconcentraat vallen onder gefilterde koffie. Drink dagelijks drie koppen zwarte of groene thee.
  • Noten
    Eet ten minste 15 gram ongezouten noten per dag, dit is ongeveer een handje per dag.
  • Peulvruchten
    Eet wekelijks peulvruchten. Voor de Gezondheidsraad vallen linzen, kikkererwten, spliterwten en (soja-)bonen hieronder.
  • Vetten en oliën
    Vervang vetrijke producten met veel verzadigde vetzuren zoals boter, harde margarine en bak- en braadvetten voor producten met veel onverzadigde vetzuren. Bijvoorbeeld zachte margarine, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën, zoals olijfolie.
  • Vis
    Eet één keer per week vis, het liefst een vette zoals makreel, haring, zalm, sardines of paling.
  • Vlees
    Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees. Geen gek advies, nu rood en bewerkt vlees op de lijst van kankerverwekkende stoffen staat.
  • Volkoren producten
    Eet dagelijks ten minste 90 gram bruin brood, volkoren brood of andere volkoren producten. Vervang geraffineerde graanproducten voor volkoren producten.
  • Zuivel
    Neem enkele porties zuivel per dag, waaronder melk en yoghurt.

Tip: je geheugen opfrissen met groene thee

Welkom op Ingspire


NIEUW - Zingeving in tijden van het Coronavirus Binnenkort! - Zingeving cursussen

Geïnspireerd blijven?

Ik wil zinvolle inspiratie over: *

Volg je ons ook al?

Menu
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.