Mindful Lopen: loopmeditatie

augustus 5, 2016  by Admin  •  Geen categorie Inspiratie momenten

Wat is loopmeditatie?


Bij elke stap aankomen….? Loopmeditatie is een manier om je te verplaatsen zonder een doel of een intentie. Je loopt aandachtig, bewust van je adem en van iedere stap die je loopt. Het zorgt ervoor dat geest en lichaam bij elkaar komen.

loopmeditatie thich nhat hanh | ingspire

Waarom loopmeditatie?


De geest kan duizend kanten op gaan
Vaak lopen we alleen maar met de bedoeling om van de ene naar de andere plek te komen. Onze gedachten schieten van het ene naar het andere, zoals een aap die van tak naar tak slingert zonder te stoppen en uit te rusten. Als we ons looppad kunnen transformeren tot een veld om te mediteren, zal onze adem in harmonie zijn met onze stappen wat er voor zorgt dat er een stroom van kalme energie door ons heen stroomt.

Wanneer je volledig geconcentreerd loopt, is de vreugde die je beleeft aan de stappen die je neemt veel groter dan wanneer je zonder concentratie stapt Als je aandachtig loopt en aandachtig adem haalt, helpt dit de geest weer bij het lichaam te brengen, zodat je helemaal in het hier en nu aanwezig bent en waarlijk tot leven komt.

Mindfulness: over Mindful lopen | ingspireMindful lopen – 3 kleine tips met groot effect!


  1. Begin met kleine afstanden
    Probeer aandachtig lopen te beoefenen in je dagelijks leven. Maak er een loopmeditatie van als je bijvoorbeeld naar de auto of bushalte gaat. Houd je stappen langzaam, ontspannen en kalm. Richt je aandacht op de zool van je voet. Voel het contact tussen je voet en de grond. Je bent daar beneden in je voet aanwezig en raakt de aarde aan.
  2. Probeer alleen maar te lopen wanneer je loopt
    Probeer niet te denken, te staren naar je mobiel of te praten tijdens het lopen. Hierdoor kan je gemakkelijker genieten van het lopen. Als je wilt praten of even een snack wilt eten, kan je stoppen om dat te doen. Veel extra tijd zal dit niet kosten. Als je dan klaar bent met praten of eten, kan je weer verder lopen. Stoppen betekent niet onderdrukken; het betekent in eerste plaats kalmeren.
  3. Kies de trap die jij het vaakst gebruikt
    Neem je voor om altijd loopmeditatie te beoefenen op die trap. Beklimt die trap niet afwezig. Als je merkt dat je enkele treden heb beklommen zonder er bij na te denken, ga dan met vriendelijk aandacht terug en klim opnieuw naar boven. Een dagelijkse gewoonte van loopmeditatie cultiveren is gratis en kost niet meer tijd dan het lopen wat je toch al doet.

Leestip: Lopen (mindfulness essentials)


Thich Nhat Hanh laat zien met wijsheden, teksten en oefeningen dat door aandachtig te lopen, je weg loopt uit het eeuwige zoeken, haasten en verlangen dat ons dagelijks leven beheerst.

Lopen’ is het eerste deel van de bijzondere Mindfulness Essentials, een serie praktische mindfulnessgidsen (voor zowel de beginnende als de gevorderde mindfulness beoefenaars) van de grote zenmeester Thich Nhat Hanh. Eerder deelde hij zijn inzichten hoe je mindfulness in alle aspecten van je leven kunt toepassen in mindful Eten, mindful Zitten, mindful Beminnen en mindful Relaxen.

Eerder deelde hij zijn inzichten hoe je mindfulness in alle aspecten van je leven kunt toepassen in mindful etenmindful Zitten, mindful Beminnen en mindful Relaxen.

Mindful lopen | www.ingspire.nl

Bron: www.ingspire.nl | Lopen van Thich Nhat Hanh

Heb jij onze Mindfulness ketting al gezien?

Een mooie Mindfulness Mandala ketting met speciale betekenis. Leuk om als cadeautje te geven aan jezelf (!) of aan een vriendin.  Of als je een mindfulness praktijk, spiritueel centrum of meditatie studio hebt als reminder voor innerlijke rust en bewustwording aan cursisten die bij jouw lessen of een training hebben gevolgd.

Comments:

  • Nancy 30 juni 2016 om 06:00

    Ik haal veel energie uit de boekjes. Het zet me aan het denken in positieve zin!
    Een nieuw idee zou zijn : mantelzorg ers. Door de mindfullness lessen houd je dit langer vol. Succes met het maken van meerdere boekjes.

  • Errin 30 juni 2016 om 16:12

    Superleuk deze boekjes met mooie spreuken. Ik heb boekje Mindfulness en Moeilijke tijden gedownload. Food for thought!

  • xavier 1 juli 2016 om 16:11

    Ik heb net boekje moeilijke tijden gedownload en dit geeft me echt een boost om door te gaan. Fijn dat je deze boekjes beschikbaar stelt.

  • Monique 2 juli 2016 om 07:38

    Zojuist eboekje mindfullnes gedownload. Ik zelf vind de spreuken erg goed verwoord voor waar ze bedoeld zijn. Dat kan op elk moment van n bepaalde periode of zellfs dag in je leven. Een nieuw thema zou kunnen zijn dat: geluk. Gelukkig zijn is n keuze. Maar misschien bestaat deze al en anders zouden spreuken die motiveren om te bewegen ook n optie kunnen zijn.

  • Ezra 2 juli 2016 om 21:23

    Simpel en krachtig ervaar ik het boekje dat ik las.
    Ik sta voor veel veranderingen: ontslag, aangeboren afwijking die zich nu pas laat bevestigen.
    Met hardlopen houd ik mezelf op de been en samen met mindfulness zal dat ene hele mooie combi zijn.
    Een boekje over afscheid nemen vind ik wel toepasselijk in mijn situatie.

  • Lotte 2 juli 2016 om 21:29

    De boekjes geven mij positiviteit en kracht. Spreuken zijn goed en sterk verwoord en dat geeft mij het vertrouwen om door te gaan.
    Een mooi thema voor een boekje zou ik (zelf) acceptatie vinden. Acceptatie is iets wat je in zoveel situaties tegen komt. Zelf ben ik bijvoorbeeld ziek en moet ik accepteren dat het leven nooit meer word zoals het was. Ik denk dat een boekje over acceptatie iedereen kracht kan geven in zijn/haar situatie.

    Bedankt voor deze boekjes!

  • Jacolien 5 juli 2016 om 20:33

    De boekjes zijn fantastisch, voor mijzelf maar ook om een spreuk op een kaart te schrijven voor iemand.
    Als idee heb ik al zien staan MANTELZORGER!!!! Prima onderwerp. Ben het zelf maar ook in mijn werk heb ik er veel mee te maken.(verzorgende in de thuiszorg)

Leave a comment

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.