Mindfulness en eten

juni 21, 2016  by Admin  •  Inspiratie momenten Mindfulness

mindful eten tips op ingspireMindful eten: 3 kleine tips met groot effect!


Koken zonder haast, ontspannen eten, lekker eten met aandacht, je eten kauwen en niet je zorgen. Klinkt dat niet heerlijk?!

1. Neem goed de tijd om te eten

Plan genoeg tijd in om te eten zonder afleiding en zorgen. De tijd om te eten kan een hele fijne tijd zijn. Je geniet veel meer van het eten door te oefenen in het ‘niet te denken’ tijdens het eten. Stop met denken en wees er met lichaam en geest volledig bij. Als je gaat zitten met je bord eten begin met het stoppen van denken en richt je op je adem en daarna op het eten. Haast je na het eten niet meteen naar de volgende bezigheid maar neem even een moment van dankbaarheid voor het voedsel wat je net gegeten hebt.

2. Kauw niet je zorgen, kauw alleen je eten

Soms eten we maar denken we niet aan ons voedsel. We herkauwen steeds iets waarover we tobben of denken aan zaken die nog gaan komen of al geweest zijn. Je kunt je dan maar moeilijk dankbaar voelen voor elke hapje voedsel. Probeer te trainen in bewust kauwen.

3. Eten in Stilte kan helpen

om te oefenen in mindful eten. Op zo’n manier kunnen we onze aandacht richten op onze ademhaling, het voedsel en het gezelschap rondom ons om werkelijk aanwezig te zijn in het hier en nu.

Wat er door je heen gaat als je dingen toepast uit het boekje, fabeltasties! Quotes die allemaal stroken bij dit jachtige leven waar we dus eigenlijk niet bij stilstaan. Niets komt uit het niets. Eten zonder na te denken. Kauw je eten, niet je zorgen. Hoeveel is genoeg?

Quote uit het boekje ETEN: Hoeveel is genoeg?
Dat is voor mij altijd een vraag die me bij blijft. Eten doen we zonder emotie, zonder na te denken, op onze telefoon, voor de tv of onze tablet. Gewoon naar binnen werken om klaar te zijn met eten. Ontbijten is niet om krachten op te doen voor de dag (mooi meegenomen) maar om te ontbijten!
Met aandacht bij alles zijn en niet al nadenken over wat straks te doen, daar heb je de hele dag nog voor.

Denkwijze is wel een aanpassing maar zeer de moeite waard!!

Alles over mindfulness en mindful eten | www.ingspire.nl

Heb jij onze Mindfulness ketting al gezien?

Een mooie Mindfulness Mandala ketting met speciale betekenis. Leuk om als cadeautje te geven aan jezelf (!) of aan een vriendin.  Of als je een mindfulness praktijk, spiritueel centrum of meditatie studio hebt als reminder voor innerlijke rust en bewustwording aan cursisten die bij jouw lessen of een training hebben gevolgd.

Leestip: Eten (Mindfulness essentials)


In dit mindfulness boekje Eten, legt Thich Nath Hanh uit waarom Eten en Mindfulness samen gaan. Deze praktische gids, op het gebied van meditatie en bewustwording, staat vol met handige inzichten, adviezen, eetprincipes, oefeningen en eetmeditaties (incl. een heuse snackmeditatie!)
Eten’ is het eerste deel van de bijzondere Mindfulness Essentials, een serie praktische mindfulnessgidsen (voor de beginnende en de gevorderde mindfulness beoefenaars) van de zenmeester Thich Nhat Hanh. Eerder deelde hij zijn inzichten hoe je mindfulness in alle aspecten van je leven kunt toepassen in mindful Zitten, mindful Beminnen, mindful Lopen en mindful Relaxen.

Bron: Ingspire.nl

Leave a comment

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.