Gelukkig leven, hoe doe ik dat?

januari 11, 2015  by Admin  •  Aan de slag - Zingeving en Persoonlijke groei Persoonlijke groei | zelfhulp

Een zoektocht naar geluk

Mooie spreuk: Geluk is een seconde die eeuwigheid wil zijnWe zijn allemaal op zoek naar geluk. Een zoektocht naar geluk ligt in het delen met elkaar, in het helpen van elkaar, in het inspireren van elkaar. Kan jezelf iets doen om gelukkig te worden..? Omstandigheden kun je niet veranderen en je persoonlijkheid ook maar ten delen. Toch blijft er nog iets over waar je wél invloed op hebt, namelijk je gedrag. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat je door je gedrag en je manier van denken je geluk kan bevorderen.

Leven in liefde. Je bent veel meer dan wat je hebt. Je ziet vaak bij mensen die een ernstige ziekte of bijna dood ervaring hebben of hebben gehad dat ze veranderen. Zij realiseren zich dat bezit niet hetgeen is waar het allemaal om draait. Als je los kunt komen van je ego en vanuit liefde voor jezelf en anderen leert leven, dan kun je iedere dag gelukkig zijn.

Opnieuw leren kijken

Hoe kan je jezelf echt gelukkig maken? Je omstandigheden heb je niet altijd in de hand. En het leven is soms pijnlijk en gebroken. Toch blijkt uit onderzoek dat je zeker een aandeel hebt in je eigen geluk. Veelal wordt geluk gezien als een waardevolle schat die ergens verborgen ligt en die we alleen maar hoeven op te graven…als we maar wisten waar hij lag. Onderstaande geluksactiviteiten helpen je juist anders tegen het leven aan te kijken. Vanuit deze nieuwe blik op het leven kun je dan ook anders gaan handelen. Het gaat hierbij over het scheppen van geluk of het opbouwen ervan. Door anders te leren denken en kijken waardoor je zelf aan geluk kan werken.

De volgende 6 geluksstrategieën kunnen je hierbij helpen

  1. Quote Oprah Winfrey over dankbaarheidDankbaarheid tonen
    Het mooiste voorbeeld van het creëren van je eigen geluk is misschien wel de activiteit ‘dankbaarheid oefenen’ . Onder dankbaarheid wordt verstaan je zegeningen tellen, je verbazen, je waardering uiten, de zonnige kant van het leven zien, je rijk voelen, blij zijn om dat je iemand kent. Het is een tegengif voor negatieve emoties zoals afgunst, hebzucht, vijandigheid, bezorgdheid en irritatie. Hierbij gaat het er niet om iets te veranderen aan de omstandigheden in je leven, echter alles blijft hetzelfde behalve jouw kijk er op. Benoemen en stilstaan bij wat je hebt, kan je levenshouding echt veranderen.
    Tip: Schrijf elke dag of week op waar je dankbaar voor bent.
  2. Optimisme oefenen & geniet van het leven
    Onder optimisme wordt verstaan het leven van de zonnige kant bekijken, weten dat de zon achter de wolken schijnt, je richten op het goede, jezelf het voordeel van de twijfel gunnen, vertrouwen hebben in de toekomst. Optimisme is geen recept voor zelfbedrog. De wereld kan verschrikkelijk en wreed zijn, en tegelijk mooi en overvloedig. Jij kiest naar welke kant je kijkt. Dat betekent niet dat je het negatieve ontkent.
    Tip: merk op wanneer er negatieve ‘obstakel gedachten‘ bij je opkomen en probeer er positieve alternatieven bij te denken.
    Genieten is iedere gedachte of gedraging die in staat is ‘vreugde’ te geven, te intensiveren of te verlengen. Om te kunnen genieten moet je bewust leven, is aandacht nodig. Even stilstaan bij de gewone dingen van het leven.
    Tip: vier goed nieuws, bekijk je omgeving met aandacht en maak een geniet-album met foto’s en dingen die je gelukkig maken.
  3. Ontwikkel manieren om tegenslagen op te vangen
    Een leven zonder tegenvallers, stress of crisissen bestaat niet. De kunst is om manieren aan te leren om de pijn of stress, veroorzaakt door een negatieve gebeurtenis of situatie, te verlichten. Zie obstakels als een kans om te groeien.
    Spreuk: Geniet van de kleine dingenTip: schrijf je gevoelens en gedachten van je af of bekijk of mindfulness iets voor je is.
  4. Leren vergeven
    Vergeving helpt je om de cirkel van vermijding (de ander uit de weg gaan) of wraak (de ander hetzelfde kwaad vergelden) te verbreken. Vergeving is geen verzoening, een oogje toeknijpen of het ontkennen van het leed. Tip: Lees hier alles over vergeven.
  5. Gaan voor je doelen
    Werken aan een betekenisvol levensdoel is een manier om duurzaam gelukkig te worden. Toewijding aan je doelen geeft je bestaan zin, richting en prikkelt om tot actie over te gaan. Het versterkt je zelfrespect en geeft structuur en betekenis aan je dagelijks leven.
    Tip: begin met kleine stapjes, blijf in je eigen kracht staan en ga ervoor met toewijding.
  6. Vriendelijk zijn
    Iets doen voor een ander zonder er iets voor terug te verwachten, goedheid, vrijgevig zijn, meeleven., Kortom: vriendelijke daden verrichten. De ‘vrucht’ van een vriendelijke daad is geluk (als je het uit vrije wil doet en als je er geen routine van maakt om altijd dezelfde goede daad te doen).
    Tip: Help waar kan. Kijk eens in je omgeving. Wie kan er wel wat hulp gebruiken?

Heb jij onze Geluksketting al gezien?

Een mooi sieraad met geluk en succes als speciale betekenis. Leuk om als cadeautje te geven aan jezelf (!) of aan een vriendin.  Of als je een praktijk, centrum of studio hebt als reminder voor innerlijke rust en bewustwording aan cursisten die bij jouw lessen of een training hebben gevolgd.

Hulpbronnen voor GELUK

Tips geluk voor persoonlijke groei

#Geluk, kleine stapjes groot effect

  • Rust en in het moment zijn, dat zijn de belangrijkste factoren om te kunnen stralen
  • Zorg voor zinvolle bezigheden die je echt graag wilt doen
  • Probeer het leven zoveel mogelijk te nemen zoals het is en leer makkelijker loslaten
  • Zorg goed voor je lichaam. Er is een sterk verband tussen fysieke gezondheid en mentaal geluk.
  • Doe inspiratie op en bekijk de spreuken over geluk!

BRON: WWW.INGSPIRE.NL

Gelukkig leven inspiratie ingspire
Leave a comment

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.