Geef je wilskracht een boost

Meditatie

Bewustheid is het begin van een transformatieproces waarbij je kan kiezen voor een andere manier van zijn. ~ ingspire

Boost je wilskracht!

Citaat: Je kunt alles bereiken. Maar niet alles tegelijk.Productiever worden? Succesvoller worden? Verleidingen weerstaan? Wilskracht is een belangrijke eigenschap voor een gezond en succesvol leven. Bij wilskracht gaat het om zelfbeheersing (of zelfcontrole), het vermogen om nee maar ook ja te zeggen en te handelen naar wat jij belangrijk vindt.

Beslissingen die leiden tot een gezonder leven zijn vaak moeilijk. Uit een recent onderzoek van de American Psychological Association (APA) bleek dat ‘niet genoeg wilskracht hebben‘ voor de respondenten de belangrijkste reden was voor het niet in staat zijn om gezonde veranderingen door te voeren in hun levensstijl.

3 Technieken voor meer wilskracht

Denk je dat je zelfcontrole na een zware dag wat te wensen overlaat? Met deze tactieken kun je daar wat aan doen:

  1. Span je spieren aan
    Onderzoekers van onder meer de National University of Singapore ontdekten dat het aanspannen van je spieren meer zelfcontrole geeft om bijvoorbeeld pijn of verleidelijk eten te weerstaan. En het maakte daarbij niet uit of je spieren in je hand, arm, been of billen gebruikt.
  2. Kijk een herhaling van je favorieten televisieprogramma
    Onderzoekers van de State University of New York (VS) ontdekte dat dit je “zelfcontrole batterij”oplaadt. Omdat je precies weet wat er zal gebeuren wat mensen gaan zeggen, kost het je geen enkele mentale energie en heb je wel plezier. Dit geeft je energie en zo ook meer zelfcontrole.
  3. Doe een goede daad
    Psychologen van Harvard University (VS) lieten studenten een ander helpen. Ze bleken daarna over meer zelfcontrole te beschikken. Opvallend genoeg gold dit voor de studenten die iets slecht deden ook. De onderzoekers vermoeden dat goede én slechte mensen worden gezien als lieden met veel wilskracht die zich weinig van anderen aantrekken. Als mensen zichzelf na zo’n daad als goed of slecht zien, gaan ze zich daarnaar gedragen.

3 Tips voor meer wilskracht

In een maatschappij vol overvloed en keuzestress is wilskracht belangrijk. Enkele tips voor het krijgen van meer wilskracht;

  1. Orde en regelmaat
    Orde en netheid maken het hoofd leeg voor andere dingen. Met orde en regelmaat kan je wilskracht ‘sparen’ voor de zaken die jij echt belangrijk vind.
  2. Minidoelen
    Wie de kleine doelen in het leven negeert, komt nooit toe aan de grote wilsdaden. Zorg dat je het juiste doel voor ogen hebt en als reminder de quote “Je kunt alles bereiken, maar niet alles tegelijk”.
  3. Meditatie
    Gebruik de kracht van mediteren. Mediteer elke dag vijf minuten. Dat helpt om je doorzettingsvermogen te vergroten.

Heb je nog handige tips die bijdragen aan meer wilskracht? Deel die hieronder.

Meer inspiratie over: De kracht van mediteren APA

Welkom op Ingspire


NIEUW - Zingeving in tijden van het Coronavirus

Geïnspireerd blijven?

Ik wil zinvolle inspiratie over: *

Volg je ons ook al?

Welkom op Ingspire


NIEUW - Zingeving in tijden van het Coronavirus

Geïnspireerd blijven?

Ik wil zinvolle inspiratie over: *

Volg je ons ook al?

Menu
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.