Featured Image

In 5 stappen beter omgaan met Angst 

september 27, 2017  by Admin  •  Acceptatie & loslaten

Wijsheid: Wie erop vertrouwt dat hij de oceaan is, is niet bang voor de golven5 handvatten voor omgaan met angst


Hoe kan je omgaan met angst? Deze vijf praktische tips geven inzicht en brengen je verder.

Wist je dat Mindfulness een krachtig instrument is om beter met Angst om te kunnen gaan?

Mindfulness is de kunst om bewust te zijn van wat er in het heden gebeurt. Het stelt ons in staat een gewaarwording, een gevoel of gedachte op te merken en daarmee besef en een dieper bewustzijn te ontwikkelen. Dit principe helpt je ook met emoties om te gaan zoals angst. Als je een emotie weet te herkennen als iets wat er op dat ogenblik is, wordt je er niet door aan het wankelen gebracht wat kan helpen om met je emoties om te gaan zoals met de emotie angst.

Probeer de onderstaande 5 stappen die je helpen beter met Angst om te gaan:

1. Intentie en Beginners Mind

Jouw intentie is hetgeen wat je op het ‘Mindful pad’ zet om je angst te transformeren zodat je meer rust, vrijheid en vrede vindt. Het helpt je ook om jezelf meer te zien als een geheel, meer capabel en nuttig.
Angst met nieuwsgierigheid kruisen speelt een belangrijke rol bij het omvormen van jouw beleving. Wanneer je een andere kijk op de situatie aan wil nemen, komen er nieuwe gewaarwordingen naar boven. Dit helpt je om met angstige gedachtes om te gaan. Lees meer over Hoe krijg ik een andere kijk op de situatie?

2. Geduld

Als je angstig bent, is je eerste reactie om hier van af te komen. Maar als je even kunt blijven stilstaan en je bewust wordt van hetgeen je angstig maakt zonder het te willen veranderen, dan kun je jouw reactie hierop beter leren kennen en ook anders kiezen. Je wordt dan minder bang van jouw angst en ontwikkel je vertrouwen in je kunnen om met vervelende gevoelens om te kunnen gaan. Geduldig zijn helpt bij vasthoudendheid wanneer een gevoel van angst de kop op steekt. Het geeft je een breder perspectief zodat je ziet dat momenten van angst uiteindelijk vanzelf weggaan.

3. Niet oordelen

Wees je emoties niet vijandig gezind. Als je angstig bent, dan is het erg makkelijk om te oordelen bovenop je vervelende gevoelens. Als je dit oordelen kunt laten, dan breng je jouw geest in een staat van mindfullness, waardoor je helderder ziet. Hierdoor merk je dat de oorzaken van de angst vaak zomaar kan verdwijnen.

4. Zelf compassie

Jezelf benaderen met vriendelijkheid en dit naar je angst toe brengen is zoals je eigen beste vriend zijn. En als je zelf compassie groeit, dan leer je dat je er voor jezelf bent. Je angst zal vanzelf minder worden of weggaan.

5. Spreuken om je angst te overwinnen

Deze mooie woorden en spreuken om je angst te overwinnen van ingspire.nl kunnen je moed en kracht geven zodat je makkelijker jou doelen kan bereiken en meer op jezelf durft te vertrouwen!

Tenslotte.. vergeet niet dat jij niet je angst bent maar dat je last hebt van angstgedachten. Het beoefenen van mindfulness helpt je om van je angst afstand te nemen.

Top 5 cadeaus en leestips over angst


  1. Verhoog je productiviteit, verminder stress en angst, en vind de weg naar een mindful leven
  2. Ketting voor harmonie en bescherming
    Op inspirerendwinkelen.nl kan je mooie cadeaus vinden met symbolische betekenis
  3. vrij van angst voor je gevoelens
  4. Notitieboekje – Schrijf je angsten van je af
    Schrijf op hoe je je voelt.Een bijzonder mooi notitieboekje om al je gedachten en emoties in op te schrijven
  5. Het Universum staat achter je
    van angst naar vertrouwen – verhalen en universele lessen die een raamwerk bieden voor het loslaten van de dingen die ons geluk, onze veiligheid en een duidelijke richting in ons leven blokkeren.
© Bron: www.ingspire.nl
Leave a comment

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.