Featured Image

In 13 stappen mindful leren thee drinken

januari 7, 2017  by Admin  •  Breng inzichten in praktijk Inspiratie momenten

Hoe kan je mindful thee drinken toepassen?

Je kunt de thee op elke manier drinken zoals je wil of het thee drinken vervangen door iets anders, maar belangrijk is om op te gaan in het zien, voelen, proeven, aanraken en horen en rustig terug te keren naar de zintuiglijke waarnemingen op het moment dat gedachten de geest vullen.

Oefening mindful thee drinken:


  1. Let op het geluid van de water koker en het koken in de ketel. Luister naar het bubbelen en pruttelen. Kun je stoom uit de tuit zien komen. Beweegt de ketel door het kokende water van binnen? Let meer op je waarnemingen in plaats van te analyseren wat er gebeurt.
  2. Wees bewust van het gevoel van het zijn in jouw omgeving. Je het contact van jouw zitvlak met de stoel of de vloer wanneer je zit of het gewicht van jouw voeten op de grond wanneer je staat.
  3. Als je de thee inschenkt, let dan op de verandering van de kleur van het water wanneer deze het theezakje bereikt en het klingelen van het water tegen het glas. Wanneer je geest zich met gedachten vult, wat hoogstwaarschijnlijk gebeurt, keer dan terug naar je zintuigen.
  4. Als je het theezakje met een lepeltje eruit haalt, voel dan het gewicht van het handvat in jouw vingers, en het wegvallen van het gewicht van het theezakje wanneer je deze in de vuilnisbak gooit. Sta open voor de geluiden die hiermee verbonden zijn zoals de sluitende klep van de vuilnisbak. Wees bewust van de geneigdheid dit op de automatische piloot te doen, en kom terug met het hier-en- nu-waarnemen als je afdwaalt naar afleiding.
  5. Als je melk en suiker neemt, wees dan benieuwd wat je voelt als je dit gaat pakken en wanneer je deze ingrediënten in de thee doet. Wil je dit echt? Hoe weet je dit?
  6. Let op het warmer worden van de kop die heet water bevat. Hoe voelen jouw handen wanneer je de kop vasthoudt?
  7. Breng nu de kop naar je lippen. Wees geïnteresseerd hoe je hand en arm weten in welke richting ze moeten bewegen zonder dat je ze bewust moet vertellen wat ze moeten doen.
  8. Neem een slokje thee. In plaats van deze naar binnen te gieten, kijk of je de smaak jouw tong kan prikkelen. Misschien moet je langzaam de vloeistof door je mond laten gaan. Proef de smaak, – is het prettig?  Of zou je de smaak juist sterker of minder sterk willen hebben? Je hoeft er niets aan te doen (tenzij je hiervoor kiest). Ben slechts bewust van jouw waarnemingen en het lekker vinden of niet lekker vinden hiervan. Als er gedachten zijn, laat deze dan binnen en stuur ze door naar jouw geest zonder deze gedachten te volgen. Probeer bij het proeven te blijven. Neem waar zonder oordelen, zonder enig verlangen snel te drinken of enig ongeduld dat  opkomt.
  9. Wanneer je besluit de thee door te slikken, let op hoe die beslissing is gemaakt. Is het een bewuste keuze, of gebeurt dit vanzelf? Hoe voelt het om te slikken?
  10. Neem waar hoe de vloeistof verdwijnt. Is er een punt waar de thee stopt gescheiden te zijn van jou? Wanneer en hoe herken je dat moment?
  11. Stop nu even, ben bewust van een Citaat van spiritueel leider Thich Nhat Hanh: Bewustzijn is als de zon. Wanneer deze schijnt op dingen, worden ze getransformeerd | bron ingspiremogelijk gevoel van irritatie of gedachten zoals “schiet op, ik heb meer dingen te doen”.Of misschien komt er juist stilte en en een gevoel van vrede in je op. Waar voel je dit dan? Verschilt dit per moment of blijft dit juist gelijk?
    Misschien is er iets anders, niet gerelateerd aan het theedrinken in jouw gedachten, die jou naar het verleden of de toekomst trekken. Wat het ook is, het is OK van het oogpunt van de meditatie. Breng mild bewustzijn naar hetgeen er ook in je opkomt.Het opmerken van hoe je geest afdwaalt, is een teken van een groeiende bewustwording.
  12. Kijk rond, open je ogen voor je omgeving zonder dit te evalueren. Wees bewust van gedachten die opkomen.
  13. Keer nu terug naar de aandacht van jouw kopje in jouw hand (is de temperatuur nu lager?). Kijk hoe je beslist wanneer je een volgende slok neemt. Keer terug naar stap  7 en vervolg het drinken totdat de kop leeg is, of wanneer je beslist niet meer te drinken. Indien het laatste het geval is, wat heeft je dan doen besluiten niet meer verder te drinken?Is de thee koud geworden? Is de smaak anders geworden? Of is er een signaal gekomen dat je naar jouw volgende activiteit moet? Zo ja, waar voel je dit signaal dan het sterkst?Wat je ook beslist om te doen in elk moment, probeer de ervaring vanuit een betrokken toeschouwers perspectief te zien.

Je hoeft deze stappen niet strikt als een checklist te volgen. Het gaat erom je open te stellen voor het oefenen van het voelen met een milde precisie wat er gebeurt, moment voor moment, en terug te keren naar het waarnemen op het moment dat jouw geest afdwaalt naar gedachten.

Lees ook het artikel Hoe mindful zijn met een kopje Yogi Tea en kom meer te weten over de energie van Mindfulness en bewustwording.

Bron: mindful.org

Heb jij onze Mindfulness ketting al gezien?

Een mooie Mindfulness Mandala ketting met speciale betekenis. Leuk om als cadeautje te geven aan jezelf (!) of aan een vriendin.  Of als je een mindfulness praktijk, spiritueel centrum of meditatie studio hebt als reminder voor innerlijke rust en bewustwording aan cursisten die bij jouw lessen of een training hebben gevolgd.

Leave a comment

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.